آموزگاران دوم ابتدایی

دبیرخانه پایه دوم ابتدایی استان آذربایجان غربی - میاندوآب

 

نوآوری های آموزشی آموزگاران

    

بسمه تعالی                          تاریخ :28/10/88

 

 

اساساً دانش آموزان کم توان ذهنی در انجام بسیادی از کارها از جمله یادگیری مطالب مشکل اساسی دارند. و ازطرفی نمره ی زیاد گرفتن را درک می کنند و دوست دارند ودر روحیه آنها تأثیر گذار می باشد واین مطلب معلمان مربوطه را برسر دو راهی اجرای دستورالعملهای اداری، درک و اعمال روحیات دانش آموزان و رعایت مقررات آموزشگاه ویا به جا آوردن درخواستهای روحی دانش آموزان که اهمیت فوق العاده ای دارد، قرار می دهد.

 

اینجانب به عنوان معلم آموزشگاه داش آموزان کم توان ذهنی با بیست سال خدمت بخاطر دارم در سال 1374 به خاطر ضعف یکی از دانش آموزان در درس املاء تلاش زیادی جهت ارتقاء او بکار بردم و برای تشویق وی ارفاق زیادی نمودم و همین امر سبب تشویق روحی دانش آموز گردید و در کسب نمرات دیکته سیر صعودی پیدا کرد و پیشرفت خوبی نمود و بنا به اقرار و اظهار خانواده اش با وجود توان کم ذهنی تلاش مضاعفی برای یادگیری انجام داده بود لذا پیشنهاد می گردد در مدارس عادی نیز معلمان با درک روحیه دانش آموزان در بعضی مواقع بنا به ضرورت با اغماض از بعضی از اشتباهات دانش آموزان در تشویق روحیه آنها تأثیر گذار باشند این امر یقیناً در سرنوشت آنها تأثیر خواهد گذاشت البته تغییر نوع ارزشیابی از کمی به کیفی (توصیفی) از برنامه های مفید آموزش و پرورش در جهت اعمال نظر معلمان می باشد.

 

 

 

به امید موفقیت تمامی همکاران

                     زهرا عشقی

 

 آموزگار پایه های دوم و سوم کم توان ذهنی

       آموزشگاه استثنایی میثاق تکاب

 

به نام خدا

 

         موضوع: طرح ((نوآوری های آموزشی آموزگاران ))

 

        از: حمیدمحمدزاده آموزگارپایه دوم ابتدایی مدرسه سعدی شهرستان شوط

 

        اینجانب در تدریس تمامی دروس بخصوص« فارسی بخوانیم» سعی میکنم درطول سال تاجایی که  امکان دارددرس هارا   به صورت گروهی، مشارکتی ، داستان گویی ،نمایشی ،گردش علمی وباهمکاری دانش آموزان انجام دهم چراکه اینکارهم موجب شادی ونشاط دانش آموزان میگردد وهم باعث می شود کلاس درس فعال ، زنده و پویاشده ودانش آموزان مفاهیم اصلی درس رابهتریادگرفته وبه پیشرفتهای چشمگیری دست یابند.  

   ازجمله دروسی که تابحال ازکتاب بخوانیم درکلاس بصورت داستا ن یانمایش انجام داده ایم.

   عبارتنداز: کتابخانه کوچک ما-  لبخندشیرین خرس کوچولو کوشاونوشا- ازهمه زیباتر وحنایی .      

     دراینجا به یک نمونه ازآنهااشاره میکنم:

     برای تدریس درس« از همه زیباتر»شکل رنگین کمان رابه صورت مجزاروی کاغذهای رنگی کشیده  و هرکدام  ازبچه ها  یکی ازرنگ هاراکه روی مقوابه شکل هلال چسبانده بودم برداشتندازبچه هاخواستم متن درس  رابخوانندوباتوجه به رنگ هایی که انتخاب کرده بودند نقش هریک ازبچه های رنگین کمان رابازی کنند و یکی ازدانش آموزان که بیان خوبی داشت به عنوان خورشید استفاده کردم که اوحرف های خورشید را تکرار می کرد وهرکدام از بچه ها نقش های محوله را به خوبی ایفامی کردند. که با انجام مراحل وفعالیت های فوق کلاس ازحالت یکنواختی خارج شده ودانش آموزان باشادی ورضایت خاطر مفاهیم اصلی درس رافرا می گرفتند.

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

معجزه ی هنر

 

رضا دانش آموز گوشه گیرو ساکت کلاس بود. او در درسها خوب بود ولی علاقه ی چندانی به یادگیری ریاضی نداشت و همیشه با مفاهیم ریاضی و شناسایی شکل های هندسی و مقایسه ی اعداد و ارقام مشکل داشت.

من که متوجّه این مشکل او شده بودم خواستم راهکار یا راهکارهای حل این مسئله را طراحی کنم  و نتیجه اش را ببینم. دریافتم که او بر خلاف ریاضی علاقه ی زیادی به درس هنر و فعّالیّت های هنری دارد بنابراین تصمیم گرفتم که این دانش آموز هنرمند را از راه فعّالیّت های هنری درگیر ریاضی کنم و او شیرینی ریاضیات را با مزه ی هنر حس کند.

در نخستین فرصت برای شناسایی نمادهای کوچک تر و بزرگ تر و به کارگیری درست آنها ، از او پرسیدم چه میوه ای را بیشتر از همه ی میوه ها دوست دارد و او گفت : ( هندوانه ) فوراً یک تکه هندوانه ی  کوچک را در سمت راست و تکه ی بزرگ را در سمت چپ کشیدم و بالای آن دوتکه یک چشم را به شکل نماد بزرگتر رسم کردم و گفتم : اگر بگویند یکی از این تکه های هندوانه مال توست ، کدام را بر می داری؟ کدام را انتخاب می کنی رنگ کن سپس بزرگتررا روبه روی چشم باز و کوکتر را پشت آن چشم رسم کن.

در دومین فرصت برای شناساندن شکل های هندسی یک تخته چوب صاف را که قبلاً علامت گذاری نموده بودم با چند تا میخ و یک چکش و یک کش به اودادم و از او خواستم تا میخ ها را در چهار مرتبه با دقّت در جای علامت گذاری شده  به تخته بکوبد و هربارکه میخ ها را درجاهای مورد نظرروی تخته که به او می گفتم کوبید ، راهنماییش می کردم که کش ها را دور میخ های کوبیده ببندد و هربار کش به شکلی در می آمد و او می خندید ، خوش حال می شد و - بازخورد مثبتی نشان می داد- با انگیزه ی بیشتری به بازی و فعّالیّت ادامه می داد .

و این گونه بود که درهر فرصت ممکن او را به ( خود آموزی ازراه بازی های هنری و فعالیت ها ی خود محور ) تشویق می نمودم و در نوبت دوم رضا در ریاضی هم جای خود را در پیدا کرده بود و هر لحظه ی هنر برای او تداعی گر لحظه های شیرینی بود

 

هادی صفاجو آموزگار دبستان گرویس آلان شهرستان سردشت پرسنلی 56436195

 

نویسنده : آموزگار و شاگرد : ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ ; ٢۳ فروردین ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم